Kwota dotacji: 20000zł
Całkowity koszt realizacji projektu: 20000zł
Dofinansowano ze środków MKiDN
Program: Kultura Ludowa i Tradycyjna
Podstawową grupą autochtoniczną północnej części gminy Chojnice obszaru są Kaszubi. Dlatego też, jednym z podstawowych celów statutowych GOK w Chojnicach jest kultywowanie tradycji regionalnych oraz ochrona i popularyzacja kultury kaszubskiej, w szczególności zaś dziedzictwa kulturowego Ziemi Chojnickiej i Zaborskiej. Wśród wielu dziedzin niematerialnego dziedzictwa kulturowego Kaszub, na szczególną uwagę zasługuje haft. Kiedyś na Kaszubach haftowano w każdym domu – haftowały babcie, córki i wnuczki, a także mężczyźni. Wiedza i umiejętności hafciarskie były przekazywane w naturalny sposób kolejnemu pokoleniu. Haftowało się w każdej wiosce i niemal w każdym domu. Haft służył jako ozdoba stroju i związany był z dekoracją koszul, fartuchów, chustek, gorsetów, czepców. Wzory były przenoszone na obrusy, serwety, serwetki.
Haft ma na Kaszubach długą tradycję, która sięga początków XIII w. W tak długim okresie powstały różne szkoły haftu kaszubskiego. Na terenie powiatu chojnickiego wykształcił się ośrodek opierający się na szkole żukowskiej. W haftach charakterystycznych dla regionu chojnickiego odnaleźć można dużo koloru niebieskiego, kosztem barwy czerwonej, której poza drobnymi wisienkami nie ma prawie wcale. Szkoła chojnicka wyróżnia się przede wszystkim drobnymi, delikatnymi wzorami, subtelnymi kompozycjami i charakterystycznymi drobniutkimi, okrągłymi, dzielonymi listkami, wyszywanymi nicią o kolorze zgniłej zieleni. Niektóre hafty szkoły chojnickiej wykonywane są w siedmiu tradycyjnych barwach haftu kaszubskiego oraz z wykorzystaniem barwy białej, która pozwala tworzyć uczennicom tej szkoły niepowtarzalne kompozycje.
Jedną z propagatorek szkoły chojnickiej jest Helena Pawłowska – wybitna hafciarka, wielokrotnie nagradzana i wyróżniana. Jej prace były i są wysoko oceniane przez etnografów i działaczy kultury – referencje otrzymała m.in. od śp. Wandy Szkulmowskiej, Lidii Białkowskiej, Kingi Turskiej – Skowronek. Doceniły one jej talent, perfekcję wykonania i niepospolite umiejętności, a także prawdziwe twórcze podejście do kompozycji przy zachowywaniu przy tym wszelkich kanonów wzornictwa kaszubskiego. Helena Pawłowska wykonuje na płótnie hafty głównie w tonacji niebieskiej (serwety, obrusy i in.) oraz na aksamicie kopie tradycyjnych czepców złotnic. Ogromnie cenna dla regionu jest również działalność Heleny Pawłowskiej, jako instruktorki haftu kaszubskiego. Wiedza, umiejętności i kunszt Heleny Pawłowskiej sprawiają że zarówno hafciarstwo, jak i wzory chojnickie zaczynają być z powrotem kultywowane w naszym regionie.
Podczas realizacji projektu Mistrzostwo „wyszyte” na miarę p. Helena Pawłowska, jako „Mistrz Tradycji” przekazuje swoją pełną wiedzę i umiejętności hafciarskie kolejnym paniom z regionu. Proces ten odbywa się w sposób tradycyjny – podczas wspólnych spotkań w bardzo małej grupie osób. Dzięki temu umiejętność haftowania zagrożonymi zanikiem kaszubskimi wzorami charakterystycznymi dla regionu chojnickiego będzie w tradycyjnej formie przekazane kolejnym depozytariuszom. W efekcie realizacji zadani wzrośnie też świadomość tożsamości kulturowej osób biorących udział w działaniach bezpośrednich, jak i beneficjentów, którzy zetkną się z projektem podczas działań promujących zadanie.