Nie ma Kaszëb bez Polonii, a bez Kaszëb Polśczi

Majątek świątyni swornegackiej można ocenić dzięki zapisom z dwóch obecnie znanych wizytacji kościelnych z 1653 i 1695r. Z wizytacji roku 1653 zachowała się treść dokumentu sporządzonego w czasie wizytacji kościelnej, opublikowanego w 1912r. w czasopiśmie Toruńskiego Towarzystwa Naukowego „Fontes”: „Miejscowość Swornegacie, należąca do administracji tucholskiej. W niej kościół drewniany, pod tyt. św. Jana Chrzciciela i św. Bartłomieja Ap., filia Konarzyn, dobrze nakryty (dach) i obity (ściany boczne), mający dwa ołtarze. Ołtarz główny murowany z portalem… Obraz w ołtarzu – stary – przedstawiający „Ostatnią Wieczerzę Pańską”. W głównym ołtarzu lichtarze żelazne (metalowe), ze świecami paschalnymi, czterema lampionami ze świecami woskowymi przed ołtarzem. Mały ołtarz – murowany (…) w nim najstarszy obraz, który przedstawia w głębi scenę Ukrzyżowanego Chrystusa. Posrebrzane naczynie, w którym jednak nie przechowuje się Najświętszego Sakramentu. Chrzcielnica prosta (skromna) w niej naczynie miedziane z wodą chrzcielną, tu również przechowuje się naczynko z olejami św. Krzyż w środku kościoła i obraz św. Barbary zawieszony na ścianie. Sedilium (fotel lub tron) - dobre. Ambona stara również w dobrym stanie. Chór dobry – nowy. Zakrystia drewniana, w niej szafa nowa, w niej paranenta kościelne. Tak samo kufry (skrzynie) bez zamknięcia na klucz. Inna skrzynia okuta, w której przechowuje się srebrne naczynia znajduje się u Wawrzyńca Chmielewskiego. Posiadłości kościelne – żadne, poza ogrodem plebańskim, w którym dawniej mieszkał Albert Grippa. Gród niegdyś niesłusznie zabrany, został później zwrócony. Stypendium rolnicy nie płacą. Wynagrodzenie kapłana wynosi 8fl. Na kwartał. W razie przyjazdu do kościoła proboszcza z Konarzyn dają wyżywienie (wikt) wedle kolejności. Ryby natomiast wedle porządku dają kilka razy w roku. Proboszcz konarzyński ma prawo łowienia ryb – Jazową rybitwę na rzece Chocinie w miejscu zwanym Zielone. Za wypas bydła każdy da gr.1… . W kasie ma parafia fl. 86 gr. 18, które to pieniądze zdeponowane są u kasjera parafialnego z przeznaczeniem na odnowienie pokrycia dachu i inne konieczne naprawy wg decyzji proboszcza z Konarzyn. Zadłużenia (zobowiązania u Pawła Kącki) fl.6, z których należy ściągnąć w każde święto Zesłania Ducha św. U Krzysztofa Szutheissa (nazwa od urzędnika wiejskiego zwanego Dorf Schulze) florenów 2 gr. 20 – do uregulowania przez Gertrudę Palenka. U niego również do uregulowania fl. 2 przez jakuba Jazdz (Jazdżewskiego). Tak samo u niego do uregulowania fl.5 przez Łukasza Lisa. Kasjerzy kościoła zaprzysiężeni: Paweł Smok, Wawrzyniec Chmielewski, trzeci - do bramy Jakub Zdun. Parafia była wizytowana w trzecia niedzielę. Lud cały (wszyscy mieszkańcy) katolicki.” W tekście nie ma wzmianki o organach, konfesjonale i feretronach ani informacji o wieży kościelnej. Kościół posiadał natomiast sygnaturkę, w której umieszczono mały dzwon.

Następna wizytacja została przeprowadzona w 1695r. Z zachowanych informacji wynika, że wyposażenie i sytuacja kościoła w Swornegaciach w ciągu 42 lat nie uległa zmianom. Znaczące zmiany zostały dopiero na początku XVIIIw. Obremski M., Drewniany kościół pod wezwaniem św. Barbary w Swornegaciach. (Źródło: Dokumentacja historyczno-konserwatorska wykonana na zlecenie Kaszubskiego Parku Etnograficznego we Wdzydzach Kiszewskich, Toruń 1982, s.17)

Plebania uwieczniona na widokówce z 1910r.

Neobarokowy kościół w Swornegaciach był świadkiem wielu uroczystości religijnych

Widok na stary i nowy kościół z drogi na Owink. Na pierwszym planie stary dom państwa Miszewskich